Internet, busreis en examens - Reisverslag uit Siena, Italië van Ilse Nielen - WaarBenJij.nu Internet, busreis en examens - Reisverslag uit Siena, Italië van Ilse Nielen - WaarBenJij.nu

Internet, busreis en examens

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

27 Februari 2014 | Italië, Siena

Ik begin met het goede nieuws: het internet doet het weer. Na drie weken in bijna totale afzondering geleefd te hebben, zijn we nu eindelijk weer verbonden met de rest van de wereld. Gelukkig.

Dit was onze laatste week in Siena. Zoals ik in de vorige blog al schreef zijn Leonie en ik het afgelopen weekend naar Verona en Venetië geweest. We vertrokken om 8 uur ’s ochtends hier in Siena met de bus. Wij zijn echter nog steeds niet gewend aan 8 uur in Italië dat blijkt wel weer, want wij waren er keurig om 8 uur en we vertrokken natuurlijk pas om 9 uur!
We werden op naam ingedeeld in de bus (er gingen drie bussen) waardoor Leonie en ik wel bij Camilla zaten, maar niet bij Hanna en Maria (uit Oostenrijk) want die hadden zich eerder aangemeld en zaten in bus 3. Na vele uren rijden en een “korte pauze” van drie kwartier kwamen we dan eindelijk aan in Verona. We konden met de groep een rondje lopen of zelf rondlopen. Wij kozen ervoor om zelf rond te lopen, ik was immers in de zomer nog in Verona geweest en wist dus de weg. We hebben het huis van Julia van Romeo en Julia bekeken en lekker geluncht. Het was wel een stuk kouder in Verona dan in Siena, je merkt meteen dat we hier toch veel zuidelijker zitten. Toen we rond 19:00 uur eindelijk weer iedereen verzameld hadden, gingen we met de bus naar een 4 sterrenhotel in Padova. Wouw. Voor iemand die normaal altijd in een zo goedkoop mogelijk hostel slaapt om kosten te besparen is een viersterren hotel werkelijk fantastisch. Heerlijk zachte bedden en lakens en kussens, we hadden zelfs een bad.
Helaas hebben we niet echt veel tijd gespendeerd in het hotel, we gingen namelijk carnaval vieren met alle ESN groepen uit heel Italië. Nadat we wederom veel te laat vertrokken waren en een uur voor het gebouw waar het feest was gewacht hadden voordat we naar binnen konden, konden we uiteindelijk toch het feest gaan vieren. En eigenlijk was het een beetje zoals je in Nederland ook carnaval viert. Iedereen was verkleed volgens het thema dieren. Er waren zelfs mensen die zichzelf verkleed hadden als melk (ook al is dat geen dier, maar dat terzijde). Om 03:30 ging de shuttelbus terug naar het hotel en die vertrok voor de verandering eens wel op tijd! Om 04:00 uur lag ik dan ook in mijn heerlijke hotelbed. Helaas kon in daar niet heel lang van genieten, want om 08:30 uur was ik al weer wakker omdat we natuurlijk niets wilde missen van het ontbijtbuffet in een 4 sterren hotel ;) En zo dacht de rest van de groep er ook over, want om 09:00 uur was het toch al heel druk bij het ontbijt, terwijl iedereen toch heel laat naar bed was gegaan.

We zouden om 10:51 de trein vanuit Padova naar Venetië nemen. Zoals jullie al raden, dat hebben we bij lange na niet gehaald, want er waren weer heel veel mensen te laat. Toen we eindelijk op het station waren, bleek dat wij niet de enige waren die hadden bedacht om naar het Venitiaanse carnaval te gaan; de mensen hingen met de benen buiten de trein en het perron was afgeladen vol. We hebben ons in de volgende trein gepropt en daar gingen we, richting Venentië.
Venetië was heel erg vol, we hebben er volgens mij 2 uur over gedaan om van het station naar het Piazza San Marco te wandelen. Toen we daar eenmaal waren zijn we daar ook maar weer snel weg gegaan, veel te druk. Maar het was heel mooi weer in Venetië en we hebben genoten van onze wandeling. We zijn met de veerboot teruggegaan naar het station, want we hadden geen zin om weer 2 uur terug te moeten slenteren in de enorme drukte.
Het leukste moment van deze week gaat wederom naar onze Leonie. We (Hanna, Maria en ik) zaten voorin de veerboot en Leonie zat ergens halverwege. De veerboot bleek een beetje als een soort bus te werken, want hij had meerdere haltes. Wij hadden al 3 keer aan het mannetje van de veerboot gevraagd welke stop het station was, waarna hij bij de derde keer antwoordde met: NEXT STOP!!!! Dus wij bleven zitten waar we zaten. Onze Leonie had duidelijk niet gecommuniceerd met het mannetje, want die was een halte te vroeg afgestapt. Net voordat de veerboot weer vertrok kwam ze echter tot de conclusie dat dit toch niet de goede halte was en terwijl de boot al bijna wegvoer kwam ze aanrennen en sprong werkelijk op de boot. We hebben ons kapot gelachen, het is jammer dat er geen filmpje van is, want het was werkelijk te komisch voor woorden.
Bij het station aangekomen gingen we weer terug met de trein die, je raad het al, weer afgeladen vol was. Eenmaal aangekomen in Padova bleek dat de helft van de groep niet in de trein zat, dus moest er weer gewacht worden op een andere trein en duurde het dus weer een uur langer. Uiteindelijk zaten we dan toch in de bus, waarna Hanna en ik nog heel braaf geleerd hebben (want dat hadden we onze lerares immers beloofd). Om 01:15 uur kwamen we eindelijk weer in Siena aan, waarna we een taxi genomen hebben en snel naar bed zijn gegaan, want maandag was het namelijk gewoon weer school om 09:00 uur.

De rest van de week hebben we heel hard gestudeerd, want donderdag waren namelijk de examens. Met een 48/50 en een 30 e lode ben ik keurig geslaagd voor mijn cursus. Volgens mijn lerares heb ik een goed Italiaans gehoor. Ik zou dus zeggen: kom maar op met die zwangere Italianen!

Morgen verhuizen we naar Modena. Ik zou op dit moment eigenlijk liever hier willen blijven haha. We kennen nu heel veel mensen hier, als ik door de stad loop kom ik altijd wel iemand tegen die ik ten minste van gezicht ken. Onze klas is inmiddels ook wat meer een klas en ik ga mijn klasgenoten zeker missen. Iedereen vertrekt een dezer dagen naar een andere plaats in Italië om daar verder te gaan studeren of stage te gaan lopen. Het waren maar vier weken, maar het voelt alsof ik sommige al heel lang ken. Er zijn nu allerlei plannen gemaakt om bij elkaar op visite te gaan in het weekend, dus ik hoop zeker dat dat ervan gaat komen.

Wist je dat
1. Ik inmiddels een foto online gepost van Leonie met Timuçin, zodat jullie je er nu ook een beeld van kunnen vormen?
2. Ilse deze week heeft deelgenomen aan de apiritivo.
3. Leonie heel blij is dat ze nu eindelijk (hopelijk) een goed bed krijgt.
4. Andrei deze week voor ons allemaal echte Italiaanse spaghetti heeft gekookt: mmmm.
5. Ik deze week wel 10 minuten op straat heb staan praten met een oude Italiaanse man.
6. Ik me daarna ontzettend gelukkig voelde omdat ik hem kon verstaan!
7. Hij vertelde dat hij bij een speciale politie-eenheid had gewerkt en bij zijn werk koningin Beatrix in haar vakantiehuis in Toscane moest beschermen.
8. Ik tot op dat moment niet eens wist dat Beatrix een vakantiehuis in Italië had.
9. Wij onze koffers al gepakt hebben.
10. Dit onze laatste blog uit Siena is.

Cari saluti di Siena,

Ilse en Leonie


  • 27 Februari 2014 - 18:34

    Lot:

    Wist je dat: nog maar 6 dagen en je krijgt hollandse visite! ♥

  • 07 Maart 2014 - 00:26

    Claire:

    Hee Ilse,

    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat! Ik lees je blog iedere keer met plezier!
    Talenknobbel hebben die Nielen wel! Godsamme eh!
    En nu ook nog is je lieve zusje op bezoek! Have fun girls!
    Foto's volgen vanzelf ?

    Kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 8670

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Mei 2014

La bella Italia

Landen bezocht: